יום שלישי, 11 במרץ 2008

תופעת "דפקט הפרפר" עליה מדבר סלומון במאמרו

אחד הדברים שהתחברתי אליהם ביותר הוא המושג "דפקט הפרפר" עליו מדבר סלומון.
כמורה למתמטיקה בחטיבת הביניים בהחלט מדאיגה התופעה של שיטוט קופצני.
האם תופעה זו משפיעה על התלמידים ועל הלמידה שלהם בתחומי הלמידה השונים כמו מקצוע המתמטיקה?

תגובה 1:

ערן אמר/ה...

מה בין אפקט הפרפר לדפקט הפרפר?
ומדוע לדעתי בחר גבריאל סלומון דווקא בפראפרזה הזו. (אין לזה שום קשר לממ"ן וזה ממש, אבל ממש לא יכול לעזור לאף אחד בכלום)
"אפקט הפרפר" הוא המושג המזוהה יותר מכל עם תיאוריית הכאוס. תיאוריית הכאוס היא תיאורייה פיסיקלית המנסה לתת הסבר כוללני לתופעות בטבע, ובכך שייכת לקבוצה של תיאוריות כוללניות כמו: "תורת הקוואנטים" "תיאוריית המיתרים" וכו'.
התאורייה מסנה להסביר תועפות לא צפויות ולכאורה "כיאוטיות" ברמת המיקרו וברמת המאקרו – אופן התנהגות החומר כאשר מערבבים כוס קפה, לאיזה כיוון טיפול טיפת המים כאשר היא מגיעה לראש ההר, מזג אוויר, וכמובן תופעות גדולות ומורכבות יותר כמו התנהגות של כוכבי לכת.
המושג "אפקט הפרפר" הוא למעשה מושג אנקדוטי, המקצין את הרגישות של המערכת הכיאוטית לתנאים התחלתיים ולפיכך ניתן לדמיין כי פרפר שמנופף בכנפיו מעל ביג'ין (מדוע דווקא בייג'ין?) יכול ליצור שרשרת של ארועים שתוביל בסופו של דבר לסופת טורנדו מעל טקסס. נראה לי שסולומן התכוון לומר, כי בניגוד לתיאוריית הכאוס שמנסה לעשות סדר בבלאגן ולהשתמש במשוואות כיאוטיות נון-לינאריות כדי ליצור יכולת ניבוי מסויימת לתופעות, הרי שהשיטוט האסוציאטיבי וחסר התוכלת באינטרנט לא "עושה סדר בבלאגן" אלא עושה בדיוק להפך, סוחף אותנו על כנפי זרם התודעה.
אבל כאן הבעייה העיקרית שלי עם הפראפרזה, "אפקט הפרפר" לכשעצמו, מובא בהקשר לתיאוריה זו, כדי לתאר את הבעייה שבחיזוי תהליכים כיאוטיים שמושפעים כל כך מתנאים התחלתיים שאי אפשר היה למדוד מעולם, כלומר: "אפקט הפרפר", לכשעצמו הוא דפקט, שנועד להדגיש את הצורך בדרך מתמטית אחרת לצפייה וניבוי של תהליכים כיאוטיים.
ערן